Met ongeveer 350 auto’s staan de monteurs van Riool Reinigings Service maar liefst 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar klaar, om riolen en afvoeren te ontstoppen of te reinigen. Want een verstopping komt altijd ongelegen. Per dag verhelpen ze zo’n 1.500 verstoppingen voor particulieren en bedrijven door heel Nederland en daarmee is RRS de grootste afvoerspecialist van Nederland. Het bedrijf bestaat inmiddels 51 jaar en sinds een aantal jaren zijn hun bedrijfsauto’s voorzien van een Transscope blackbox. Hoe dat bevalt, bespreken we met directeur-eigenaar Michel Schippers.
Kilometer- en urenregistratieEen belangrijke reden voor het gebruik van de blackbox is volgens Michel de ritregistratie voor de Belastingdienst. Maar de blackbox blijkt meer voordelen te bieden. ‘Naast de kilometers registreert de blackbox ook automatisch de uren. Niet alleen van de auto, maar in ons geval ook de draaiuren van de hogedrukpomp. Daarmee weten we dus hoe lang een monteur onderweg is geweest en hoe lang hij bij de klant is geweest. Deze registratie gebruiken we onder andere voor onze salaris- en projectadministratie’ legt Michel uit. ‘Verder kunnen we met de urenregistratie bewijslast leveren als een klant het niet eens is met uren die gefactureerd zijn. We kunnen dan eenvoudig aantonen hoe laat de monteur gearriveerd is, hoe laat hij is weggegaan en zelfs hoe lang hij gebruik heeft gemaakt van de hogedrukpomp. Dat laatste wordt apart in rekening gebracht en daarom is het handig dat de blackbox ook deze uren registreert. Gelukkig hebben we niet dagelijks een meningsverschil met de klant, maar als het zich voordoet, dan kunnen we het eenvoudig pareren.’
Monitoren van onderhoud en rijstijl
Met ongeveer 350 auto’s die onderweg zijn, is er regelmatig onderhoud nodig, wordt er veel brandstof gebruikt en komen er ook verkeersboetes binnen. Dat maakt het wagenpark tot een grote kostenpost en is goed wagenparkbeheer belangrijk. ‘Daarbij helpt de Transscope Blackbox’, vertelt Michel. ‘Aan de hand van de kilometer- en urenregistratie weten we wanneer een auto of hogedrukpomp toe is aan een service- of onderhoudsbeurt. Daardoor kunnen we deze tijdig plannen en de kwaliteit op peil houden. Verder kijken we steekproefsgewijs, of naar aanleiding van verkeersboetes, naar de rijstijl van de monteurs. Hierbij gaat het ons vooral om het snel optrekken en afremmen en naar het hard rijden op de snelweg. Het is nou eenmaal geen personenauto en dergelijk rijgedrag heeft flinke consequenties voor het brandstofgebruik en de daarbij behorende kosten en uitstoot. Excessen zijn gelukkig uitzonderingen, maar het is toch goed om het gevoel te geven dat het rijgedrag wel gemonitord wordt.’
Bewust gekozen voor Transscope
Over de vraag waarom RRS gekozen heeft voor Transscope, hoeft Michel niet lang na te denken: ‘We hebben jaren geleden bewust gekozen voor Transscope vanwege het persoonlijke karakter van het bedrijf. In de jaren daarvoor ervaarden wij bij een grotere aanbieder, dat we te veel een nummer werden. De dienstverlening werd slecht en er werd alleen maar achter de feiten aan gelopen’ constateert hij gelaten. ‘Bij Transscope is dat wezenlijk anders. Zij houden onze auto’s actief in de gaten en melden het bij ons, als ze afwijkingen constateren. Ze weten wie ze binnen onze organisatie moeten contacten en dingen worden gewoon geregeld, zonder dat ik daar als wagenparkbeheerder steeds tussen moet zitten. Dat werkt heel prettig en daarin zijn ze echt onderscheidend’, klinkt het enthousiast. ‘Bovendien is de Transscope Blackbox heel gebruiksvriendelijk. Je hoeft niet gestudeerd hebben om met de software te kunnen werken en je gegevens er uit te halen. Dat is bij sommige andere merken wel het geval.’
Meten = weten
Op dit moment levert de Transscope Blackbox al waardevolle informatie voor verschillende bedrijfsonderdelen. Wat zijn volgens Michel interessante aanvullingen voor de toekomst? ‘We hebben steeds meer info op afstand nodig’, reageert hij. ‘Want de nieuwe generatie monteurs, in combinatie met steeds nieuwere technieken in de auto’s, maakt dat er minder affiniteit is met de autotechniek. Het wordt daardoor steeds belangrijker dat de blackbox een seintje geeft dat er actie ondernomen moet worden omdat er in de auto een storingslampje is gaan branden, of dat de verlichting stuk is. We willen dus nog meer op afstand mee kunnen kijken en monitoren wat er met de auto gebeurt. Verder is meer inzicht en info heel belangrijk als je een groot wagenpark hebt. Want op basis van statistieken kun je objectief beoordelen waarom bijvoorbeeld bepaalde storingen ontstaan en kun je sneller en beter anticiperen. Kortom: Meten is weten’, besluit hij overtuigend.